Väder: Idag tisdag, åter lite regn under tidig morgon och mulet under förmiddagen. Jämförelse milt. Frisk till hård väst-sydvästlig vind.

Vattenståndet hastigt sjunkande. Från cirka 5 cm under på morgonen ända ner till minus 20 cm någon gång på eftermiddagen.

16-11-01

Sämsta fisket - ever!

Rubriken syftar på två fiskedagar. Dels lördagen den 29 oktober och dels för idag, tisdagen den 1 november. För i lördags antalsmässigt och för idag storleksmässigt.

Ja, jag gick faktiskt bom i lördags... Fick inte ens 1,55 gäddor.

Trots att jag använde mitt lilla trollspö:

Jag blir mer och mer förtjust i det faktiskt. Det är så kort och behändigt, lätt och fint och går utmärkt att hantera både stora flugor och stora gäddor med. Ja, det allra sista har jag väl inte riktigt lyckats bevisa än, men det kommer.

Om vi håller oss till lördagen var vädret helt annorlunda än det brukade. Helt molnfritt och soligt. Ändå inte frost på morgonen. En ganska frisk nordvästan. Lågvatten ner till minus 20-30 cm. Visst var det lör- och därmed helgdag. Men hade jobbat i veckan och var sugen på att fiska igen. Tänkte även att nu är det väl slut på tävlingsraseriet härstädes.
Förmodligen var det också det. Men det var ändå ovanligt gott om andra fiskare ute i dag.

Här ett par stycken:

Men jag ska absolut inte peka finger eller på annat sätt klaga eller skylla på dem. De liksom undvek mig och körde iväg någon helt annan stans så tummar upp för dem.

Men jag fattar ändå inte hur det kunde vara så dåligt. Det var inte jag som fiskade dåligt. Ställena jag valde var heller inte dåliga i vanliga fall. Och vädret går inte att skylla på för det anpassade jag mig till.
Jo, vädret får nog skulden i alla fall. På det viset att nu hade vinden vänt till väst-nordväst från att ha varit ost-nordostlig i flera veckor. Där det idag var lä hade alltså vind och vågor piskat på i veckor och gäddorna hade inte hunnit anpassa sig. Det är det enda jag kan komma på.

Visst, på första sträckan hade jag flera hugg och nyp men bara halvhjärtade och av smågäddor. Och när jag säger smågäddor är de små...

Efter flera timmars försökande gav jag upp och körde iväg till ett annat ställe. Där jag först tänkt stanna till, upptäckte jag en utvadad fiskare med ryggsäck och allt. Körde därför vidare.

Där uppstod en lite lustig situation så småningom.  Jag hade fiskat ett bra tag och så skulle jag gå vidare. Jag ville gå runt en udde och se om det gick bättre på andra sidan. Vadade och gick väl dit. Då upptäckte jag ett par andra fiskare på andra sidan på väg mot min sida av udden. Tablå!
Vi liksom studsade tillbaka, repellerade, bägge parter.
Jag vände om och gick tillbaka en bra bit och undrade vad de andra skulle göra. Efter en stund avtecknade de sig ute på udden i skarpt motljus:

Då var jag i princip färdigfiskad. Både på det stället och för dagen. Ännu ett i vanliga fall, hyggligt ställe utan ett enda hugg eller synlig fisk. Märkligt.

Jag kan förresten berätta att det inte bara var jag som mer eller mindre chockades förra lördagen av att hela skärgården invaderats av hundratals tävlingsfiskare. SM-jippot. Även Skåningarna från Lund som brukar köra hit en gång på hösten drabbades. Jag läste ett referat på deras hemsida. De verkade inte bli så där jätteglada att helst gratis få bevittna detta mästarmöte på parkettplats.
Skulle även tro att de där danskarna jag såg inte heller gjorde vågen av lycka när de upptäckte att varenda vik och läsida var fulla med båtar. Som i sin tur var fulla med ivrigt kastande tävlingsfiskare. Till stor skillnad mot näringsidkare, politiker och hotellägare i den jätteviktiga turistnäringen.

Så till dagens fiske som inte är så mycket att orda om. Det blev säsongsprmiär på några inomskärsvikar. Men de var inte riktigt mogna än. Jag trodde årstiden och de hårda vindarna tidigare hade rensat bottnarna från alger och sjögräs men så var inte fallet. Det gjorde väl sitt till också att vattnet sjönk undan väldigt snabbt. Men gott om smågäddor var det. Jag tänkte när jag vadade omkring där och försökte rycka undan flugan för de ivriga kilosgäddorna (utan att lyckas så där jättebra) att jag fått väldigt många gäddor i spannet 2,5-3,5 kg tidigare i höst. Skit samma säger säkert de riktiga storfiskarna, gäddsnipor som gäddsnipor...
Men för mig är det stor skillnad. Kanske hade jag hamnat i en sån därna Gäddfabrik det skrivs så mycket om?

På dagens andra ställe upptäckte jag en lite märklig farkost:

Först trodde jag det var någon slags arbetsbåt som kanske höll på med kabelutläggning eller liknande. De håller nämligen på med både kabeldragning och nya avloppsledningar ute på öarna sedan ett par år. Det var fyra personer ombord såg jag lite senare. Men så småningom säg jag att de verkade hålla på med fiske. Nå, det höll till långt ute och störde mig inte det minsta. Fast jag undrade lite vad den där lilla lyftkransanrodningen som syntes var för något...?

Bäst jag vadade omkring där och kastade, kom jag att tänka på att oj, är det redan november. Vilket ledde fram till att jag närapå började skämmas över att jag liksom hackat och skällt på alla dessa fisketävlingar. När jag insåg att jag själv var värsta tävlingsnörden... Inte nog med Gäddfajten utan nu stundar ju snart den allra, allra viktigaste fisketävlingen. Den verkligt avgörande... Den sjukt grymmaste av dem alla... Den fetcoolaste alla kategorier... Den helt galna... Fisketävlingen nu med VM-status! Jag syftar förstås på det allra jättestyggaste mästerskapet:

Vem får årets första flugfiskade gädda?

Jepp, bara knappt två månader kvar till giganternas kamp om den åtråvärda titeln för år 2017.

Fiskejournal 2016
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 08:00 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 08:15 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 08:30 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 08:40 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 08:50 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 09:00 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 09:10 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 10:30 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 11:00 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 11:15 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 11:30 Nej
2016-11-01 Gädda Smågäddornas paradis 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SV 12:15 Nej