Efter en dryg vecka med stormar och kulingar och snöoväder från alla håll och ibland riktiga vintertemperaturer, en liten lucka mellan ovädren.
Den mesta isen verkade ha försvunnit och idag skulle det vara sydvästliga vindar och plusgrader.

Fast i själva verket var det ett par minusgrader på morgonen och vinden svängde tidigt över på nordväst även om den var svag.

Mest mulet med några solglimtar och stigande vattenstånd. Från cirka +15 cm till cirka 30+ på eftermiddagen. Kallt.

17-01-13

Händelserik dag

Fast som vanligt när det gäller mig och mitt fiske i närapå mikroskopsk skala. Men bara det att jag överhuvud taget fiskade idag får väl ändå räknas som en liten bedrift. Jag hade i olika ärenden varit inne i stan som både i förrgår och igår och där konstaterat att den mesta isen försvunnit. Till och med inne på Borgmästarfjärden hade den minskat betydligt från ena dagen till den andra. Det blåste storm och kuling så man fick ta spjärn för att inte blåsa omkull på sina ställen. Och till idag hade SMHI lovat stor förändring.

Men när jag kom fram till första stället jag siktat in mig på, stämde ingenting. Det var varken plusgrader eller sydvästlig vind. Fast att det var så gott som helt isfritt stämde iaf. Det var bara längst in i vikarna närmast land som lite is och issörja dröjde sig kvar:

Men där jag stod vid första stället och såg att det blåste alldeles fel och fortfarande var minusgrader funderade jag allvarligt på att bara vända bilen och köra hem igen... Och att vattnet var i stigande visste jag. För uppe vid Kalix var det 120 cm över och när vinden avtagit och dessutom nu tippat över på nord, vänder det i en väldig svallvåg som likt värsta tsunamin störtar söderut...

Men hur det nu var tänkte jag att jag ska stanna till vid ett annat ställe till och kolla lite närmare. Jag menar, nu hade jag inte fiskat på nästan två veckor och vinden var ju ända svag. Och så var det bara en enda minusgrad... Och så snabbt för högvattnet kanske det inte tar ändå...

Tja, körde väl dit, stannade bilen och gick ur... Okej då, jag tar väl några kast nu när jag ändå är här... Till saken hör att jag svidar ju om till vadarbyxor redan hemma och spöt ligger riggat och klart i bilen helt färdigt att börja användas. Jag behöver bara komplettera klädslen med fiskevästen, regnkappa, halsduk, mössa och sydväst. Byta till de polariserande solglasögonen, fästa vadarstaven, ta spöt och vandra bort till vattnet och gå i. Vilket jag gjorde. Men hela situationen kändes ganska olustig.

Men så, redan på andra eller tredje kastet kände jag ett litet nyp och en stor virvel visade sig där zilverzaran befann sig... Och tja, sedan var man liksom fast i fisketräsket.

Och så är det ju det här problemet med havsöring... Nu är det januari och dels är de lovliga och dels kan de faktiskt dyka upp i princip överallt. Visst, väldigt sällsynt och absolut inte alla år men ändå.

Och jag må vara förlåten men ett bra tag var jag övertygad om att dagens första fisk var en ytterst pigg havsöring:

För hur fanken bär man sig åt att felkroka en gädda i stjärten med en pytteliten Kamasan metkrok i storlek 6? Det borde vara omöjligt. Och förbjudet. Men som den stack iväg! Uppförde sig inte det minsta som en gädda.

Bara några minuter senare fick jag nästa gädda som var lite större. Vilket tur, tänkte jag, en gädd-selfie på den och dagen kan vara räddad. Det fanns nämigen en väldigt lämplig sten i närheten att ställa ifrån sig kameran på. Ett par hyggliga bilder och ett par gäddor så kan det bli en liten fiskerapport av det och jag kan köra hem tidigt för några fler gäddor blir det nog inte. För i början trodde jag att idag blir det en sådana dag man får vara glad bara för en enda gädda.

Men som man får lida för konsten!
Placerade kameran på nämnda sten, hade gäddan intill mig, knäppte på den och då har jag 10 sekunder på mig att arrangera bilden. Då sätter gäddan inte helt oväntat igång att konstra och sprattla. Och jag jäktar och får in fel grepp. Fingrarna mellan två gälbågar där gälräfständerna skär upp särskilt ringfingret. Blodet strömmar men efter ett par försök får jag till slut både en hygglig gädd-selfie och en nerblodad kamera.
Jaha, vadade väl in till land för att ordna till mig. Fram med bandage med klippt kompress och gummisnodd.  Så tillbaka ut och fortsatte kasta. Och bara minuterna efter fick jag på en ännu större. Klart jag måste ha en gädd-selfie på den! Samma procedur. Kameran på samma sten. Och tro det eller ej; exakt samma sak hände. Missade rätt gälgrepp och samma ringfinger fick ännu mer skärsår!
Vänta nu lite... Är det inte fredagen den 13 idag?

Jo, fast det har inte med det att göra. Lite klantig kan man vara vilket datum som helst. Så här blev bilden:

Och så här såg fingret ut efteråt:

Men det var inga större problem. Fick bara lossa bandaget och snurra det åter om de nya såren så var det bra med det. Lyckligtvis blev skärsåren inte så djupa så de slutade blöda efter ett par timmar. Men lita på att jag var extra noga med att lossa gummisnodden ibland nu när det var så kallt. Då är risken extra stor för förfrysning, känslobortfall och kanske till och med kallbrand.
Don't try this at home!

Nä, någon olycksdag betraktade jag dagen absolut inte som. Sammantaget blev det en riktigt rolig fiskedag. Fast så kul var det förstås inte att mista TVÅ zilvarzaror. Två gäddor lyckades hugga fel och klippa av nylontafsen. Det är alltid tråkigt när det händer men en av dem fick jag troligtvis upp när jag satt på en ny fluga och kastade dit flugan försvann. Det är också en sådan sak som händer sällan och så idag, dubbelt. Märkligt.

Kylan blev inte det stora problem jag befarade på morgonen. Mycket beroende på att det blåste ovanligt lite. I samband med att jag bytte ställe, la jag även in en ganska lång promenad. Gott om gäddor var det; feta och i god kondition.

Men tyvärr, tyvärr. Nu har det åter blivit kallt, särskilt om nätterna och nu fryser det redan på igen. Plus att min jobbarvecka börjar.

Ett Facebook-PS:

Jag har ett sådant konto men det är starkt begränsat men nu råkade jag upptäcka en ny funktion. Förr fanns det en meddelandefunkton. Där stod det "Nytt" om någon skickat ett sådant till mig. Där kastade jag alltid en blick varje gång jag varit inne och kollat. Men så igår råkade jag se att var ändrat till Messenger. Okej, det har säkert varit så i över ett år för där hittade jag meddelanden från ett par stycken jag inte hade en aning om. Så om någon undrat varför jag inte svarat beror det på att jag inte vetat om att jag fått frågan. Det var särskilt en som undrade över en händelse i maj förra året. Nu är frågan överspelad och jag vet inte ens hur man gör när man svarar.

Fiskejournal 2017
2017-01-13 Gädda Första stället 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 09:30 Nej Felkrokad på bild
2017-01-13 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 09:45 Nej På gädd-selfie men som inte visas här.
2017-01-13 Gädda Första stället 3,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 10:00 Nej Men den här finns med på gäddselfie.
2017-01-13 Gädda Första stället 3 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 10:15 Nej
2017-01-13 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 10:25 Nej
2017-01-13 Gädda Första stället 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 10:35 Nej
2017-01-13 Gädda Ställe nummer två 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 11:00 Nej
2017-01-13 Gädda Ställe nummer två 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 11:20 Nej
2017-01-13 Gädda Ställe nummer två 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 11:30 Nej
2017-01-13 Gädda Ställe nummer två 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet, kallt o svag NV 11:40 Nej