Högsommarväder. Molnfritt och soligt. Hett.

Först svag till måttlig NO. Den mattades av för att helt upphöra framåt 10-tiden. Så gott som spegelblankt efter det.

Vattenståndet kring 10 cm under.

17-05-20

Bedrövligt värre

Ja, det verkar som mitt förhållande med gäddorna så gott som helt har upphört. Vi har tappat kontakten nästan helt och hållet. Kommit bort från varandra... Som jag försökt att reparera det! Men nej, den där gnistan vi hade tidigare är helt borta nu...

Jag har varit ute ett par gånger och försökt landbaserat med vadarna och det har varit sämre än någonsin. Testade en mycket bra sträcka tisdagen den 16 maj med utmärkt lågvatten som det ska vara där och skapliga andra förhållanden men det enda jag fick var en spigg:

De ilskna små rackarna attackerar flugan avsiktligt. Det händer då och då men sällsynt att de fastnar. Tack vare den hullinglösa kroken tror jag den klarade sig.

Så härom dagen var jag ute och provkörde båten och motorn för första gången i år. Hade väl inte tänkt fiska men hade ändå spöet med mig. Det var i torsdags den 18 maj, den första dagen med rena högsommarvärmen. Jag brukar alltid köra en runda kring stan för att kolla att motorn funkar och att den inte sliter sönder loss hela akterspegeln och att inte ABS-plasten löser upp sig och jag hamnar i vattnet. Ja, jag brukar alltid vara lite nervös första gången efter sjösättningen...

Men jodå, som vanligt var allt som det skulle och vilket väder det blev! Nästan spegelblankt och superhett. jätteskönt. Så jag rodde och körde runt till flera hyggliga fiskeställen och hade några trevliga förmiddagstimmar. Men icke ett hugg. Icke ens en efterföljare.
Och, får jag erkänna, det är en viss skillnad att kasta med tung rulle, grovt spö och inte minst den extra snabbsjunkande linan jag brukar kalla Atlantkabeln. När jag hela året kastat med ett #3-spö...
Inga näbbgäddor hade jag inte noterat de gånger jag varit ute.

Så idag, satsade jag på riktigt båtfiske. Lämnade väl Långö cirka 06:30. Men fortsatt gäddfattigt. Timme efter timme på flera utmärkta ställen. Under bra förhållanden. Jag kunde inte ens klaga på vinden. En alldeles lagom ost-nordostlig i alla fall under morgontimmarna. Som jag anpassade mina ställen till. Så dog den visserligen ut fram på förmiddagen men det är svårt att skylla på det.

"I väntan på gädd-selfie" kallar jag den här bilden:

Länge såg det ut att inte bli någon.
Men faktiskt kunde jag konstatera att åtminstone några näbbgäddor hittat hit. På ett litet område såg jag ett par som lekte och några enstaka som följde efter.

Skräpigt och jolmigt var det i vattnet också. Det var alldeles för tidigt för algblomning men visst såg det ut som det. Istället var det pollen. Det vackra vädret hade satt igång det på allvar och med de nordostliga vindarna hade det blåst ut över vattnet och kontaminerat det. Likaså mängder med kringflytande alger och bandgräs.

Nå, till sist på ett av de allra bästa ställena fick jag äntligen en gädda. En så där trekilos som jag helt oavsiktligt lyckades få att se ännu större ut:

Men det blir gärna så vid båt-gädd-selfie-fotografering. Det lyckades först på tredje försöket.

I sanningens namn måste jag nämna att jag hade väl en fyra-fem gäddor som lite tvekande följde efter. Så helt dött var det inte.

Fiskejournal 2017
2017-05-20 Gädda Ute på havet 3 Zilverzara Ja Nej Daiwa AFTM 6-7 Sjunk, snabb Sol o lugnt o hett 10:30 Nej På bild