Mest solsken men även en hel del höga slöjmoln.

Inte så mycket blåst. Några vindpustar då och då bara.

Vattenståndet normalt!

17-09-02

Slumpens skördar

I dag var det alltså dax för Fiskeklubbens fasta tid vid Trollemölla, Degarberga. Tacksamt har jag noterat att det varit kyligt och regnat ofta så gott som hela sommaren. Just ur Trollemöllasynvinkel för de sista åren har det varit lite si och så med vattentillången i främst nedre dammen. Eller mycket si och så. Men idag var den välfylld.
Tyvärr även med en hel del kringflytande sjok av något som mest påminde om skit (ursäkta uttrycket). På morgonen var det koncentrerat längst ner men under dagen spred det sig över hela nedre dammen. Varken kul eller bra.

Alla som någon gång fiskat i Trollemölla vet hur skönt det är att få en fisk tidigt. Gärna under första timmen. Då är liksom dagen räddad. När det blev dags kl 08 gick jag och ställde mig där jag brukar börja, vid nedre dammen, repade ut lite lina och gjorde att slarvigt första kast. Upptäckte några krusningar alldeles i närheten, satte flugan i rörelse och fast fisk!

I det läget hade det nog inte spelat någon som helst roll vilken fluga jag använde. Den stora frågan rent allmänt här är också om det överhuvd taget spelar någon roll vad för slags fluga man använder vid sådana här mer eller mindre konstlade vatten. Det enda man kan konstatera därvidlag är att det är en mycket bra fråga. Som har stötts och blötts i generationer av flugfiskare.

Nu ska jag inte orda så mycket över den här dagen för den liknar de flesta andra här i Trollemölla.

Om det nu inte spelar så stor roll vilken fluga man använder är jag övertygad om att det är desto viktigare vilken krok den är bunden på. Jag ska inte säga ofta, men då och då hände det även idag att folk tappade fisk. Men jag, återigen, hade tre hugg och landade tre fiskar. Kamasan metkrok släpper aldrig sitt grepp! Okej, nästan, nästan aldrig då. Här får jag också erkänna att jag inte filar ner hullingarna på mina trollemöllaflugor.

Det finns en huvudregel som gäller vid all slags fiske men i synnerhet här: Man får aldrig fisk när flugan är på land. Eller betet. Plötsligt händer det. Plötsligt får regnbågen för sig att jaha, nu är det nog dags för ett litet mellanmål. Varför inte den där trollsländenymfen som simmar där?

Det hände mig alltså två gånger under dagen. Och ja, jag tror mer på en insektsimitation än en skämtfluga. Eller vad man ska kalla en del fantasifulla skapelser folk använder. Och även jag själv ibland. Det är även roligare att få en på nymf och flytlina, tycker iaf jag. Så jag körde mest med den kombinationen och mest uppe i övre dammen för där uppstod det då och då lite vak. Och kast på vakande fisk innebär alltid en gratischans.

Här det det mest meningen man ska se hur jag binder mina nymfer:

Blodet beror på att efter jag bankat fisken i huvudet flera gånger för att döda den, skär jag av gälbågarna så blodet rinner ur den. Det fick jag lära mig som barn och det sitter i än. Om inte annat blir fisken dubbelt så död.

Fiskade väl fram till cirka 16:30. Känns alltid svårt att slita sig från fisket i förtid men jag har ju ganska långt hem och vill inte köra i mörker om jag kan undvika det.

Sammantaget blev jag mycket nöjd över dagens utfall. Men visst, ännu lite nöjdare hade jag känt mig om jag lyckats toppa med en femkilos som den fjärde fisken...

Fiskejournal 2017
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2017-09-02 Regnbåge Trollemölla nedre 3,6 Zilverzara Nej Nej Ja Edge AFTM 6 Sjunk, långsam Sol, slöjmoln o svag vind 08:00 Ja På bild
2017-09-02 Regnbåge Trollemölla övre 3,3 Svart nymf Nej Nej Ja Super Pulser AFTM 4-5 8,5 fot Flytlina Sol, slöjmoln o svag vind 09:30 Ja På vak
2017-09-02 Regnbåge Trollemölla övre 3,2 Svart nymf Nej Nej Ja Super Pulser AFTM 4-5 8,5 fot Flytlina Sol, slöjmoln o svag vind 14:30 Ja På bild