Kring nollan på förmiddagen. Nordvästlig kuling, på morgonen upp till 21 sekundmeter på Utklippan. Mulet och i början lite snöstorm.

Vattenståndet var i sakta stigande från minus 15 till minus 10 cm den tiden jag fiskade.

18-04-01

Inget skämt idag

Nä, idag var det lätt att hålla sig för skratt. Istället var det en fras som invaderat skallen på mig och ständigt upprepades:

"Tha sea was angry that day, my friends" Fast jag undrar om inte jag var ännu argare. Mest på vinden. Ja, jag höll alltså inte till uppe på vinden och gormade och skrek.

Det var förresten Georg Costanza som jag hämtat citatet ifrån. Fast jag trodde att han i sin tur tagit det någon annanstans ifrån, typ "Moby Dick" eller liknande men så verkade det inte vara. Det blåste alltså som bara "½!"¤!¤!"¤%!! idag. Kring nollan och lite snö då och då. Visst, jag sökte lä förstås. Men fick köra omkring och leta innan jag hittade ett ställe där man kunde fiska. Blåser det så pass hårt duger det inte med halvlä. Därav en massa extra körande.

Precis som förra gången höll jag på länge och fiskade och kastade, gick hit och dit innan jag kom rätt. Det vill säga ett område eller snarare en liten plätt där ett gäng gäddor verkade ha konferens. Fast idag med den skillnaden att jag svor över stormbyarna som kom rakt bakifrån, grep tag i sydvästens bakflärp och vek upp den så hela hatten gled ner över solglasögonen. Särskilt när jag böjde mig framåt för att ta tag i eller lossa en gädda. Flera som den här, satt bara ytligt så man slapp ta i dem utan bara kunde lirka loss kroken med ett försiktigt tumgrepp:

Jag vet inte om jag nämnt det förut men mina Kamasan metkrokar är både små och hullinglösa.

Det var absolut inga märkvärdigheter i gäddväg. Tvärtom slet jag undan flugan när jag såg någon komma eller ibland slaknade jag linan helt och hoppades gäddan skulle lossna av sig själv. De gånger jag såg att det rörde sig om mindre gäddor förstås. Jag ville nämligen väldigt gärna undvika närkontakt med det nollgradiga vattnet om jag kunde slippa. Eller för att vara korrekt; idag, dagen efter gick jag in på SMHI och kollade. Då låg vattentempen vid Kungsholms fort på 1,1 grader och kanske var det så även igår. En temperatur som måhända får en hel massa polska vinterbadare att rysa av välbehag men mig lämnar den helt kall (oavsiktlig vits där, ursäkta).

För nytillkomna läsare kan jag berätta för dig att det kommer mer och mer sådana hit med Polenfärjorna och att man förbättrar en del badplatser för det ändamålet. Det lär röra sig om tusentals.

Så fick jag en lite större:

Jag vadade in på grunt vatten för att eventuellt få några bra bilder på den. Funderade till och med på att försöka ta en gäddselfie men avstod. Så stor var den inte och någon egentlig lä gick inte att hitta. Det kom plötsliga och häftiga vindstötar överallt och då skulle kamera och stativ riskera att sopas ner i vattnet.

Nä, det blev ingen höjdardag precis. Okej, jag behövde inte trängas med hundratals polska vinterbadare åtminstone men däremot upptäckte jag andra gäddfiskare på ett annat ställe jag tänkt befiska. Då valde jag att gå till bilen, packa ihop och köra hemåt.

Fiskejournal 2018
2018-04-01 Gädda Ett B-klassat ställe 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o NO kuling 11:30 Nej
2018-04-01 Gädda Ett B-klassat ställe 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o NO kuling 11:35 Nej På bild nr 1
2018-04-01 Gädda Ett B-klassat ställe 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o NO kuling 11:45 Nej
2018-04-01 Gädda Ett B-klassat ställe 3,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o NO kuling 11:55 Nej På bild nr 2
2018-04-01 Gädda Ett B-klassat ställe 2 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o NO kuling 12:15 Nej
2018-04-01 Gädda Ett B-klassat ställe 1,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mulet o NO kuling 12:30 Nej