Hela morgonen och förmiddagen dimma. Måttlig till frisk syd-sydvästlig vind. 5-6 plusgrader.

Vattenståndet låg på superlåga 30 cm minus.

18-04-15

Först lite om redskap och ABU. Som numera även heter Garcia. Eller säkert sedan åtskilliga år. Jag såg nämligen en notis i FishEco att AktieBolaget Urfabriken lanserade en ny krokserie och blev nyfiken. Följde länken och kom in på ABUs hemsida. Och gjorde den tråkiga upptäckten att numer verkar de helt ha slutat med allt som har med flugfiske att göra. Fast "back in the day" som det heter var i och för sig deras flugspön inte så mycket att orda om. Men deras flugrullar var desto bättre.  Deras styrka har alltid gällt deras rullar. Ja, många beten även förstås.

Men då är det ingen idé att försöka få sponsring av dem hur mycket jag än håller upp och visar deras alldeles utmärkta ABU Diplomat 156:

Fast anledningen till bilden var mest att få en bra naturbild med dimma och allt. Och flugan? Tja, inget särskilt med den. Kanske lite extra kort eftersom nu är det exakt i mitten av april och det är den absolut hetaste tiden för havsöring. På den tiden jag jag fiskade havsöring från båt kunde man lugnt räkna med öringkontakt de 2-3 sista veckorna i april. Om vädret var hyggligt och man kom utomskärs. Utfallet var så där 7-8 nafs och efterföljare på en landad havsöring. ABU Toby 12 g silver var helt outstanding.

Dagens mest hjärtat-i-halsgropen-upplevelse inträffade förresten på en sträcka jag ofta tänkt att här är det riktig havsöringbotten och här borde de gå. Även om den finns inomskärs. Stod väl och kastade som vanligt. La ut flugan på utsidan av några tångstenar och vände på huvdet för att kolla in över land. Hade väl knappt hunnit sätta flugan i rörelse förrän jag hörde ett våldsamt plask. Ett riktigt, äkta Trollemöllaplums. Vände blixtsnabbt blicken ditåt och såg en stor fisk lika blixtsnabbt fara iväg med linan efter sig så det skvätte om det. Fast fisk, hurra!
Stor, tung och i väldsam fart. Visst tänkte jag havsöring. Stor sådan! Men och jag ska väl inte säga tyvärr, visade det sig snart vara dagens fyrakilosgädda. Kort och kraftig och kämpastark. Det hugget den presterade borde ha filmats. Den måste ha kastat sig upp i luften och slukat flugan i nedslaget.

Fast den kom inte ens med på en vanlig bild. Hade precis innan haft en fotosession med en som var lite mindre och det fick räcka, tyckte jag. Fyrakilosen hade även hela flugan inombords och helst bör den sitta så den syns på utsidan. Som på den här:

Idag började jag lite extra tidigt. Risken för söndagsfiskare i MINA vatten ökar ju rent definitionsmässigt den här dagen. Genom egna iakttagelser och vad jag hört av andra, lär det till och med nu finnas andra gäddflugfiskare häromkring!
Jag som under de senaste fem, tio ja, kanske till och med femton åren låtsats klaga på att det har blivit väldigt sällsynt med det allra finaste, roligaste och ädlaste sättet att fiska gädda. Men idag såg jag inte till några andra som fiskade. Och faktiskt, inte ens några sillfiskare. På hemvägen körde jag förbi ett av sillfiskarnas absolut hetaste hot spots och där var det tomt. Märkligt.

Här den andra bilden på samma 3,5-kilosgädda:

Det blev sammantaget en mycket trevlig fiskedag. I lä och superlågvatten. Det medför att man kan vada fritt och långt ut. Bekvämt kan man gå på sandbotten utanför en del stränders tångklädda stenar. Fast jag trodde nog att jag skulle få fler gäddor. Åtminstone gäddkontakter. Fångstprocenten var ovanligt hög i dag nämligen. Fick nog upp alla som var intresserade av min fluga utom en eller två. Skrämde bara iväg ett par stycken när jag vadade.
Men det var ett våldsamt oväsen inne vid stränderna! Som det kvittrades, pep, visslade och oooade. Som det skränades, tjattrades, knirkade och knarrade bland buskar och snår och även utifrån vattnet. De som säkerligen ooooat hela natten var ejdrar. Nu är det bara gökar och näktergalar som fattas för att kakafonin ska bli fullständig. Men det är smällar man får ta nu i april.
Något som är betydligt värre är den jobbiga ovanan här ute i skärgården att folk tvunget ska elda upp allt blött och fuktig trädgårdsavfall, löv, kvistar, grenar och kanske döa katter så fort snön smält. Det ryker som värsta Ruhrområdet, luktar och stinker.

För att lätta upp stämningen efter alla sura klagomål och få in lite lustigheter tog jag med ett klipp ur en serie jag råkade få syn på:

Disclaimer: De åsikter och uppfattningar som serien ger uttryck för tillhör den eller de som skapat serien och behöver inte nödvändigtvis delas av ägaren till den här fiskedagboken eller några av dennes samarbetspartners.

Så är det. Beviset för det är jag tidigare berömt ABUs rullar. Åtminstone deras flug- och spinnrullar. Inga haspelrullar är bra. Tycker jag. Givetvis kan de vara alldeles utmärkta rent tekniskt men själva konceptet gillade jag aldrig på den tiden jag spinnfiskade. En liten rättelse eller förbehåll: Någon gång på 80-talet blev deras Diplomat 178 plötsligt mycket sämre. Då hade ABU för att använda ett vulgärt uttryck; skitit bort sig. De hade lagt ut tillverkningen till något låglöneland i Asien, enligt vad jag hörde.

Oj, jag höll ju på att glömma anledningen till att jag över huvudtaget kom in på ABU. De där nya krokarna. Jag hittade förresten inga närmare detaljer om dem på ABUs hemsida men de var nog inget för mig. Såg ganska grova ut nämligen. Nä, jag håller mig nog till Kamasan metkrok, B980 Specimen Eyed, size 6. Nothing compares 2 U, som det står i visan.

Suck och jaha, nu kör han sin gamla, tröttsamma fixa idé igen, kanske någon tycker. Kan han aldrig prova något annat?

Fel! Fel! Fel! För ibland använder jag faktiskt B980 Specimen Eyed, size 4 så det så!

Fiskejournal 2018
2018-04-15 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Dimma o måttlig S 07:20 Nej
2018-04-15 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Dimma o måttlig S 07:30 Nej
2018-04-15 Gädda 1 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Dimma o måttlig S 09:00 Nej
2018-04-15 Gädda 3,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Dimma o måttlig S 09:15 Nej På två bilder
2018-04-15 Gädda 4 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Dimma o måttlig S 09:45 Nej
2018-04-15 Gädda 3 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Dimma o måttlig S 11:00 Nej