Väder: Samma som igår. Fast idag blåste det lite mer.

18-11-11

Skulle egentligen inte fiska...

Jag skulle egentligen bara ut och provköra motorn. Jag har varit skandalöst dålig på att använda båten i år. Inte ens under den hetaste sommaren sedan mätningarna började var jag ute en enda gång. Det blev bara några gånger i våras. Men som i morgon ska jag köra bort båten till en båtuppdragningsplats där det kommer någon från en båtfirma och tar hand om båten. Numer har jag anställt folk som gör det åt mig nämligen. Och därför måste jag veta om motorn funkar. Men slängde in ett spö och en kasse med lite tillhörande grejer i bilen utifall att.

Kom väl ner till Långö och tyckte nog det blåste lite för mycket för båtfiske. Fortfarande sydostliga vindar. Fast då blir det ju ganska mycket lä i Borgmästarfjärden... Och lite disigt och så här på morgonen inte så mycket folk ute...  Så jag tog med spöt, öste och donade lite. Och minsann; motorn startade!

Körde bort till Ljungskär och började kasta. Och det borde jag ha räknat ut från början att när jag väl börjat fiska gick det inte att sluta. Kände ett par hugg där men den första gäddan jag fick upp var just vid Långö:

Höll till i lä och halvlä och upplevde båtfiskets både för- och nackdelar. Där nackdelarna överväger för en flugfiskare trots allt. Det är så gott som aldrig lagom väder. Visst, jag är medveten om att om jag verkligen skulle gå in för båtfiske, skulle jag skaffa en tocken dära liten elmotor. En som, om jag fattar det rätt, fungerar som ett perfekt drivankare och låter båten driva exakt som man själv önskar. Nu fick jag istället sätta mig vid årorna ofta, backa, vända båten eller ro framåt en bit för att få den att driva dit jag ville.

Att flugfiska gädda med lätta grejer gäller inte vid båtfiske. Nu hade jag bara tagit första, bästa riggade spö med sjunklina och det var en sinktip. Och den lätta skjutlinan blåste omkring i båten och trasslade in sig hela tiden. Men visst, ibland hamnade man rätt och fiskade effektivt och visst fick jag upp ett par, tre styckna:

Här en jag bokade till tre kilo. Långö till höger och rätt fram i diset, Dragsö Camping. Precis bakom gäddhuvudet. Mycket riktigt, en stund senare när jag befann mig lite närmare kom det ut ett par äkta, riktiga sportfiskebåtar med ett två eller tre trendigt klädda spinnfiskare i. Var det tävling på gång månne? Men långt bort skulle de. Min båt gungade i deras svallvågor. Jag hade en fin gädda på, bara cirka hundra meter från deras brygga! Så fort den huggit, gjorde den ett häftigt luftsprång men lossnade tyvärr.
Jag har aldrig fiskat här förut så jag hade dålig koll på både bottnar, djup och var gäddorna brukade hålla till. Jo, på själva Dragsö och Saltö gick jag längs stränderna och kastade. Åren 1972-75. Med spinnspö.

Fiskejournal 2018
Datum Art Plats Vikt Bete Båt Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2018-11-11 Gädda Mitt i staun 1,5 Zilverzara Ja Nej Super Pulser AFTM 4-5 8,5 fot Sjunklina Mulet o måttlig SO 08:50 Nej På bild
2018-11-11 Gädda Mitt i staun 3 Zilverzara Ja Nej Super Pulser AFTM 4-5 8,5 fot Sjunklina Mulet o måttlig SO 09:10 Nej På bild
2018-11-11 Gädda Mitt i staun 2 Zilverzara Ja Nej Super Pulser AFTM 4-5 8,5 fot Sjunklina Mulet o måttlig SO 13:00 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)