Mest mulet men med korta solglimtar. Byig, västlig kuling med upp till 18 m/sek. Något vridande mot nord under dagen.

Vattenståndet kring -30 cm. Verkade vara lite i stigande.

19-01-01

Årets första fisketur

Tja, det viktigaste först kanske. Dagens och årets allra första flugfångade gädda i Sverige togs kl 09:19 idag; nyårsdagen. Det vågar jag påstå redan nu. Det kan jag ta som nyårslöfte att inte ställa upp i fler fisketävlingar i år. Fast det är inte omöjligt att jag kommer att skriva om tävlingsfiske någon enstaka gång i år.

Men det satt långt inne. Både att det dröjde innan jag fick hugg och även mitt favoritbete. La väl ut första kastet cirka 08:20 och det tog en hel timme innan första hugget:

Tittar man extra noga går det att se "tisdag 1 januari" under "09:19". Nå, inte för att jag tror, någon tror jag fuskar. Men visst kunde jag tagit fler och bättre bilder. Vilket jag trodde jag gjort också men det blev bara två. Men som sagt, här fuskas inte!

Och när jag ändå gör det, meddelar jag det. Som den här fina bilden till exempel:

Så ser min favoritbotten ut. Omväxlande gul sand med lite tångstenar här och där.

Den tog jag lördagen den 29 december. Till skillnad mot idag, rådde alldeles utmärkta, yttre förhållanden. Mulet och lite duggregn, lagom sydvästlig vind och lite lagom lågvatten. Ja, helt perfekta förhållanden på hela två, topprankade ställen. Men inte en fisk. Inte ett hugg! Mycket märkligt på gränsen till oförklarligt. Till skillnad mot spinnfiskare som, tror jag, byter wobbler eller jiggar hela tiden så fort det går lite trögt, hade jag inte en tanke på att byta fluga.

Den enda rimliga förklaringen var att vädret ändrat sig för ofta. Än var det högtryck med minusgrader och nordliga vindar och än drev det in lågtryck från Atlanden med flera plusgrader och vindar på syd. Än superhögt vatten och än superlågt. Hela tiden! Fisken hann inte med att anpassa sig helt enkelt.

Nä, idag blev det inget roligt fiske. Kombinationen av kuling och väldigt lågt vatten gjorde att jag fick vada långt ut för att komma ut på fiskedjup och då fick vinden fritt spelrum trots att jag befann mig i lävikar. Flera gången höll sydvästen på att blåsa av mig trots att jag knutit fast den ordentligt under hakan. Men massvis med plusgrader för att vara nyårsdag. Cirka åtta stycken.

En ovedersäglig fördel att fiska på nyårsdagens förmiddag är att det är helt tomt på folk. Både fiskande och ickefiskande. Inte förrän på hemvägen kring middagstid såg jag någon enstaka hundpromenerare och andra. Det är väl mest nere i Skåne folk prövar efter havsöring den här dagen. Kanske även Västkusten?

Just det; jag fick ju faktiskt en havsöring förra året, i februari. Såg även en som följde efter. Fast så är det att jag liksom automatiskt är ute efter både gäddor och havsöring. Som jag brukar säga; alla käkar sill. Och det är det som min fluga mest liknar eller ska föreställa. Tycker jag.

Givetvis inledde jag fisket på det bästa stället. Statistiskt sett och jag hade medvetet låtit det ligga i träda länge. En ganska liten lävik. Där borde jag ha fått den första kontakten redan efter tio minuter men även där får jag nog skylla på den hastiga väderförändringen. Det var ju bara som igår kväll, vinden svängde om till sydväst. Det andra stället var en stor lävik. Började i den sämsta änden. Eller den som är minst bra, är rättare uttryckt. Förflyttade mig kastande utan att få någon kontakt i cirka en och en halv timme. Gav jag upp? Ja nästan. Men jag visste också att det allra bästa området hade jag kvar. Givetvis fullföljde jag och mycket riktigt, på en liten plätt fanns de. Några följde efter och några missade i hugget; bland annat en liiite större. Försökte få en bra bild på i alla fall någon gädda men det blåste för mycket. Hela tiden småvågor och då går det inte.

Nå, en liten början på 2019 års tabell blev det:

Fiskejournal 2019
2019-01-01 Gädda Ställe ett 1,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 09:19 Nej
2019-01-01 Gädda Ställe nummer två 2 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 11:00 Nej
2019-01-01 Gädda Ställe nummer två 1,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 11:10 Nej
2019-01-01 Gädda Ställe nummer två 2,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 11:15 Nej
2019-01-01 Gädda Ställe nummer två 2 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 11:20 Nej
2019-01-01 Gädda Ställe nummer två 1,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 11:30 Nej
2019-01-01 Gädda Ställe nummer två 1 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Vaxl moln o kuling V 11:40 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)