Flera minusgrader under natten och klar himmel under morgontimmarna. Så ökade molnigheten framåt dagen och det började snö-hagla-regna. Då och då och inte så mycket.
Frisk nord-nordostlig vind.

Vattenståndet var i sjunkande. Från cirka 10+ till normalt.

19-04-10

Drömfiske

Jag stod där utvadad och höll på att ta in linan och var nästan klar. Jag såg tydligt hur den glimmande flugan närmade sig och hade flera slingor löslina framför mig. Då kom en jättegädda rusande i expressfart! Den liksom mötte flugan, snappade upp den och bara fortsatte i samma raketfart! Helt otroligt!
Jag såg med fasa hur löslinan bara fräste, upp ur vattnet och vidare ut genom spöringarna. "Inga knutar! Inga knutar nu, snälla!" tänkte jag ängsligt. Så äntligen rann den sista delen av fluglinan ut, inget trassel och lättad fick jag direktkontakt med jättegäddan och...

Tja, då vaknade jag. Jo, det är alldeles sant. Så drömde jag natten till idag. Moving on:

Idag kändes det lite motigt att köra ner till kusten för att fiska, erkännes. Både på grund av det allmänt usla fisket hittills i år och för att just idag, vädret var bland det sämsta man kan tänka sig för fiske; klar himmel och knappt över nollan. Då kom jag att tänka på drömmen och insåg att den låg så långt från verklighenten man kan komma. För det bara fortsatte. Det usla fisket. Den totala avsaknaden av gädda. Kanske inte riktigt generellt men på de två första, i vanliga fall hyggliga ställena.

Gjorde ett mycket passande strandfynd:

Ett par avskurna, gamla gäddhuvuden låg längs en strand. Någon hade dödat och rensat gäddor. Suck, det tolkade jag till ett tidens tecken.
Det började mulna på och jag utnyttjade den nordostliga vinden på bästa sätt så det gick inte att skylla på de yttre förutsättningarna att jag inte såg till en enda gädda, trots ett par, tre timmars fiske.

Jag fiskade i lä, jag fiskade i halvlä, över jämna bottnar och över steniga, tångbeväxta. Utan minsta liv.

Här även en fin liten vik i lovart:

Där har väl aldrig hänt att jag varken fick eller märkte av gäddor. Missmodigt tänkte på vilken märklig, ja paradoxal, utveckling som pågår. Först en helt sanslös spinnfiskeexpansion. Eller ska det kallas gäddfiskeexplosion? I alla fall pådriven av redskapsfirmor, tävlingar, websiter, mässor och jag vet inte vad. Jo, teknik förstås. Främst digital olika-slags-skärmteknik. Alla samverkar och liksom piskar på varann.
Sedan att gäddantalet minskar i ungefär samma takt som fisket efter den ökar. Nu menar jag främst häromkring.
Nästan lika ironiskt är att de, sportfiskarna,  inte är orsak till den minskade förekomsten. Inte generellt. För jag antar och tror att de allra flesta bedriver catch & release. Jag läser till och med, främst via FishEco, att det finns en liten trend att gå över till hullinglösa trekrokar. Och minsann, till och med enkelkrokar i något fall. Alltså på spinnbeten. Men om de var hullinglösa minns jag inte.

För lite sedan besökte jag en mycket välsorterad fiskeredskapsaffär. Och häpnade över det enorma utbudet på just olika spinnfiskebeten. Otaliga varianter på jerkbaits, gummibeten, vanliga wobblers och allt möjligt annat. Fast nu när jag tänker efter; fanns det skeddrag? Eller spinnare?
Jo, det fanns det säkert men jag tittade mest efter flugbindningsmaterial och annat i den vägen. Det är mycket bättre att handla i affär än via nätet, tycker jag. I alla fall när det gäller nya grejer man inte sett innan. Att se dem IRL.

Tillbaka till dagens fiske kände jag mig färdigfiskad och var på väg tillbaka till bilen. Jag nämnde sist att ibland bryr jag mig inte om att göra något dagboksblad när jag går bom. Inte för att jag vill hemlighålla det men det är så tråkigt att skriva om. Men, tänkte jag när jag gick, den här gången måste jag skriva något om det och riktigt förstärka det jag skrev förra veckan om årets dåliga gäddfiske. Eller förekomst av gädda, rättare sagt.

Då hade jag ett ställe kvar. En sträcka som inte var toppklassad generellt. Men särskilt två plättar var extra intressanta. Så är det ju att på de flesta sträckor, i de flesta vikar och runt uddar är det dåligt där, halvdåligt där men där! Där brukar det nästan alltid stå gädda. Jag kom till den första lilla plätten. Fiskade av den utan minsta tillstymmelse till liv. Nähä, fortsatte till nästa och tänkte att suck, här är det säkert lika illa. Ska i alla fall bli skönt att få köra hem.

Men så var det alltså inte:

Tvärtom faktiskt. Där stod de tätt. Sådär en 7-8 styckna. Av de fem jag landade var fyra mellan 2,5 - 3 kilo. Och det är inga dåliga grejer. Hårda hugg och i några fall, rusningar så slirbromsen fick jobba lite. Riktigt roligt var det.

Tog flera bilder förstås:

Då kan man undra hur jag ska få detta att passa in med alla mina lika högljudda som pessimistiska klagomål hur uselt gäddfisket har blivit helt plötsligt. Tyvärr tror jag det går ganska lätt. Ett litet undantag bara. Ett försumbart hack på den nedåtgående linjen helt enkelt. Hoppeligen har jag fel.

Jag får väl se när de sätter igång med sitt tävlingsfiske och olika slags kupper. Läsa resultatstabellerna om jag kan hitta dem. Jag måste också ta reda på vilka datum de pågår så man kan hålla sig undan.

Fiskejournal 2019
2019-04-10 Gädda En enda liten plätt 2,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk NO 11:30 Nej
2019-04-10 Gädda En enda liten plätt 3 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk NO 11:40 Nej
2019-04-10 Gädda En enda liten plätt 2,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk NO 11:40 Nej
2019-04-10 Gädda En enda liten plätt 1,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk NO 11:45 Nej
2019-04-10 Gädda En enda liten plätt 2,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk NO 12:00 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)