Riktigt högsommarväder. Sol från molnfri himmel och svag nordvästlig vind som vred sig till mer rent västlig. Varmt.

Vattenståndet var mycket lågt. Se nedan.

19-06-17

Måndag

Deflation

Rubriken avsåg egentligen själva fisket men den verkar även passa in på SMHIs nya, löjliga sätt att mäta vattenståndet. Efter att mer noga kollat på deras sajt fick jag en förklaring på deras olika, konstiga mätresultat. De har helt enkelt ändrat referensvärdena. På ett mycket idiotiskt sätt. Tycker i alla fall jag. Saxar en förklaring:

"Årets beräknade medelvattenstånd används som referensnivå när vattenstånd anges relativt medelvattenståndet. Vill du räkna om observationer angivna i RH 2000 till observationer relativt medelvattenståndet gör du såhär: Ta värdet i RH 2000 minus värdet för årets beräknade medelvattenstånd vid den valda stationen."

Det var det dummaste jag hört! Eller läst. Tolkar jag det rätt, vilket inte är säkert, beräknar man, det vill säga "hittar på" ett normalvärde, vid årets början och utgår sedan från det. I år ligger det tydligen på +13,3 cm vid Kungsholmsfort, om jag fattar det hela rätt. Löjligt! Då går det till exempel inte att jämföra olika års värden med varandra. I alla fall inte utan omfattande räkneoperationer. Så det vattenstånd som jag betraktar som normalt är i själva verket 13 cm över det "riktiga" normalvattenståndet. I år alltså. Nä, det var bättre förr.
De kunde väl i alla fall frågat mig först innan de ändrade!

Okej, jag fattar nog att det inte är så många som bryr sig men för mig som vadande flugfiskare är vattenståndet kanske den viktigaste väderparametern när jag bestämmer var jag ska fiska. Det och vinden. Men även själva Naturen bryr sig.
Kolla på den här bilden som jag tog härom dagen:

Betrakta vattenlinjen. Alla de gröna algerna som täcker stenarna. Jag och algerna fattar absolut att detta är lågvatten. Men SMHI hävdar bestämt att det råder normalt vattenstånd. Men inte är alger så dumma att de klättrar så högt upp på stränder och stenar att de blottlägger sig i solen vid normalvattenstånd. Nej, men de kan chansa lite vid kortvarigt lågvatten.

Okej, jag ska släppa detta och övergå till dagens fiske.

Där gäller också deflation. Det vill säga att vid den generella gäddminskningen häromkring blir varje landad gädda desto mer värdefull.

Även idag var jag tidigt framme vid det tilltänkta stället. Kanske la jag det första kastet redan omkring klockan 05. Det var längs med en långsträckt udde utomskärs och i halvlä. Lite lagom vind och lugnt och skönt som attan. Knappt några mänskliga ljud på flera timmar. Nu börjar ålgräs och blomalger visserligen komma upp här och där men vid det här ordentliga lågvattnet kunde jag vada utanför de bältena. Men glest mellan gäddorna var det vilket tyvärr inte kom som någon överraskning.

Jag har mest dimmiga uppfattningar om hur andra upplever gäddfisket här, nu i år och därför gjorde jag en nätsökning på "gäddfiske Karlskrona". Med mycket blandat resultat och det mesta reklam och marknadsföring hur fantastiskt bra gäddfisket är här. De annars så flitiga "karlskronafiskarna" hade inte någon rapport sedan i början av april. Ska jag tolka det som intäkt på att deras fiske varit så dåligt att de inte vill skriva om det?
På cirka 130 träffar kom inte min egen lilla fiskedagbok upp vilket är lika bra det för jag håller helst till lite i skymundan med mitt skumma fiskesätt.

Bland annat hittade jag en slags insändare från en riktig miljöaktivist. Eller djurrättsaktivist. Den var lite intressant hur de resonerar. Eller han i alla fall.

https://www.miljoforsvaret.se/gadda-haller-pa-att-utrotas/ Det kanske är lika bra att kopiera över inlägget hit:

"Catch and release – fånga och släpp tillbaka

Har blivit en sport, som förenar smärta hos fisken och en märklig lust hos många sportfiskare. Jag säger inget om att folk vill fiska, ta hem och äta upp, men hur kan det ens vara lagligt att fånga, plåga och skada gäddan, för att sedan släppa i den igen. Flera länder vill nu förbjuda detta djurplågeri, men inte Sverige. Tyskland och Schweiz har nyligen infört förbud mot ”Catch and release”, med motiveringen att det är plågsamt för fisken, men också för att man vill slå vakt om balansen i den marina miljön.Gäddan håller på att utrotas, längs våra svenska kuster, på grund av flera orsaker. Bland annat, så handlar det om överfiske och övergödning. Men också för att ”Catch and release” skadar gäddorna, som då blir ett lätt byte för gråsälen och skarven som gärna äter gäddorna.

Blekinge och då i synnerhet Karlskronas skärgård, har alltid varit ett bra fiskevatten när det gäller gäddor. Karlskrona kommun framställer gäddan i sin marknadsföring, lite kittlande som en havets krokodil och skriver att ”beståndet är mycket gott”, tack vare att nätfisket har minskat, men också tack vara  ”Catch and release” – hur nu ett djurplågeri kan vara något som är bra. Länsstyrelsen i Blekinge delar inte denna uppfattning, utan vill istället freda gäddan. Nu väller det in sportfiskare från hela landet till Karlskrona.Turistnäringen gnuggar händerna, jobb skapas och skatteintäkter strömmar in till en kommun som inte har råd/förstånd eller intresse av att slå vakt om den marina miljö, vilket är märkligt, då man är en kuststad.

Pratade för några dagar sedan med några av dessa sportfiskare som lade till med sin båt vid Borgmästarfjärden i Karlskrona. Dagen hade mest erbjudit bottennapp och någon hade fått upp ett cykelhjul. Men drömmen fanns där och även minnena, över hur bra det var för några år sedan. Men bägge var överens om att fisket hade blivit mycket sämre och på frågan om detta kunde beror på att det var för många sportfiskare, trodde man inte alls på.

Vet du var ”Catch and release” är undrade den ena – Jag vet vad smärta är sa jag lite försiktigt och då uppstod en diskussion om hur hårda gäddorna var i käften – Att de inte kände något. Den ena sportfiskaren kunde hålla med om att man kunde kalla det för en skenavrättning. Bägge skrattade och jag fick ont i magen. Snabbt försvann de in till baren på Scandic hotell, sjön suger, sa den ena och vinkade –  Ja sa jag och det gör även ”Catch and release”"

Okej, det är svårt att argumentera mot en del påståenden eller åsikter. Fast nog tycker jag det är fel att tycka det är bättre att slå ihjäl en gädda än att släppa tillbaka den. Särskilt om man har hanterat den på ett bra sätt förstås. Vilket jag anser att jag gör. Men jag kan tänka mig att han kanske la märke till deras beten som jag antar var wobblers eller liknande med kanske flera stora trekrokar. Med hullingar. Orsakerna att gäddbetåndet raskt minskar har han fått ordentligt om bakfoten, tycker jag nog, för det beror främst på att yrkes- och nätfisket efter gäddan har ökat nu under de senaste 3-4 åren. Inte för det bedrivs C & R.

Moving on:

Jag fick bara upp en gädda men den var väldigt fin. Därför tog jag med två bilder på den:

Ett par hekto över tre kilo och i fin kondition. Nice!

Nu hade jag även kontakt med fyra andra gäddor så helt dött är det inte ännu.

Fiskejournal 2019
2019-06-17 Gädda Vid en udde 3 Zilverzara Nej Ja Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Sol o svag NV 07:00 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)