Lite märkligt.
Tidigt på morgonen ett par rejält häftiga regnskurar och friska vindar. Därefter mest mulet och avtagande vind. Stiltje i ett par timmar till och med. Ibland mörka moln och några regndroppar men så skingrades molnen och det blev lite sol.

Ganska rejält lågvatten (enligt det rätta sättet att räkna).

19-09-07

Tja, eftersom jag inte har så mycket att berätta om dagens fiske, kan jag ju passa på att än en gång gnälla över SMHIs, i mitt tycke, idiotiska tilltag att ändra på hur man mäter vattenståndet här i Östersjön. När jag tog den här bilden låg vattenståndet på 3 cm över det normala:

Över det normala! Det är ju fullständigt horribelt!
Det skulle innebära att de där gröna algerna är helt dumma i huvudet som koloniserar stenar som kring normalvattenstånd och över det normala, helt skulle ligga bara och sålunda dö av sol och uttorkning. Nej, jag tror nog att de är klokare än så. Visst, lite lågvatten räknar de med men eftersom vattenståndet växlar och varierar ganska mycket, vet de att snart blir det åter normalt eller ökar till (äkta) högvatten.
Oftast är ju vattenståndet normalt, det hörs ju på namnet, eller hur?

Okej, jag är medveten om att det egentligen inte finns något normalt vattenstånd utan det är medelvärdet mellan de höga och låga värdena men ändå. På det gamla, korrekta sättet att mäta det alltså. Vem har egentligen hittat på det nya sättet; RH2000. Är det Donald Trump? Han är ju lite känd som väderexpert och kan det mesta om åtminstone orkaner, vått vatten och stormar.

Så, nu är det avklarat och moving on till dagens fiske:

Nu har jag tvingats vänja mig vid att det är dåligt med gädda häromkring. En sträcka som brukar ge 10-15 gäddor levererar nu bara 1 eller 2. Eller kanske 3. Eller ingen. Jag inberäknar även efterföljare, hugg och sådana jag skrämmer iväg.  Därför blev jag glad när jag redan efter en liten stunds fiske kunde landa den här:

En helt normal gädda på cirka 1,5 kg.

Men så blev jag väldigt misstänksam och orolig. Visst, det var lördagsmorgon och risken stor att många andra också är ute och ska fiska men inte hade jag uppmärksammat att det var gäddfisketävling på gång just idag. För ganska tidigt på morgonen hördes starka motorljud och flera, som jag tror, sportfiskebåtar körde förbi på avstånd. Fast lite i fel riktning; nämligen in mot stan. Men guschelov märkte jag inte av dem sedan. Men nu för tiden går man inte säker någonstans eller någon gång. Gäddfisketävlingarna blir allt extremare.

Nyss läste jag om en där man enbart skulle fiska från kajak. Så hörde jag om en annan med det storstilade namnet på engelska förstås: Standing On A Surfboard On One Leg Pike Fishing, Drawn By A Rowboat. Den här tävlingen är till för två, eller tremannateam. Det finurliga är att man bara får kasta när man står på ett ben på den här surfbrädan. Medlemmarna i teamet får skifta plats vid årorna och på surfbrädan när helst de vill. Det går inte att fuska heller för tävlingsledningen har stenkoll genom flera drönare som cirklar omkring de tävlande och filmar. Tävlingen pågår nonstop i 48 timmar. Den här tävlingen ger höga poäng i Swedish Pike League naturligt nog.
Men, kan man undra, varför heter det inte Svenska Gäddligan istället om det bara är svenskar som deltar?
Okej, för att vara helt ärlig är den här tävlingen inte riktigt sjösatt än. Alla regler och detaljer lär inte vara helt utarbetade än. Men den kommer, sanna mina ord.

Men den 28-29 dennes gäller det verkligen att stanna hemma. Eller åtminstone inte ge sig iväg för att fiska i skärgårn. Då blir det nämligen Blekinge Gäddfestival; suck...

Helt osökt kom jag att tänka på att den här bilden jag tog idag, verkligen kan illustrera mängden ivriga och tävlingssugna gäddfiskare på väg hit till Blekingen den helgen:

Annars visar det hur lugnt och stilla det var under morgontimmarna idag. Att det rådde stiltje gör mig inte så mycket faktiskt. Det hade ju ösregnat för ett tag sedan och det var fortfarande mulet så jag hoppades att den del gäddor skulle stanna kvar på det grunda. Jodå. Jag missade väl en del hugg och en gång upptäckte jag på långt håll hur en ganska stor gädda långsamt kom larvandes efter flugan. Så söligt att den inte ens var halvvägs när jag tagit in hela fluglinan. Den stannade till och stod där och funderade. Så lååångsamt vände den. Jag la flugan över den vid nästa kast och när flugan var ovanför den, vände den på sig så mycket att den åtminstone noterade zilverzaran; men nähä, inte idag. Gäddan ryckte på axlarna, vände och simmade lugnt och värdigt ut på djupare vatten. Säkert var den på mellan 3-4 kilo.
Sådant tycker jag är så kul att se gäddorna som i ett akvarium när ljuset är rätt, det är lugnt och de polariserande solglasögonen tar bort reflexerna. Sådant missar man till stor del vid båtfiske.

Så fick jag även en till men tyvärr ingen bra bild på den.

På grund av problem med PCn, orsakad av åskväder, kom det att dröja innan det här dagboksbladet kom ut på nätet.

Fiskejournal 2019
Datum Art Vikt Bete Båt Vadande Från land Flugspö Fluglina Väder Tid Död Anmärkning
2019-09-07 Gädda 1,5 Zilverzara Nej Ja Nej Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o svag SV 07:15 Nej
2019-09-07 Gädda 2,5 Zilverzara Nej Ja Nej Vision Onki 7,6 fot AFTM 3 Flytlina Mulet o svag SV 09:30 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)