Mycket växlande. Flera regnskurar tidigt på morgonen och häftiga molnformationer. Även en del solglimtar. Ganska frisk syd-sydvästlig vind.

Mycket lågt vattenstånd.

20-10-07

Himlafenomen

Ja, idag var det gott om den varan. Dramatiskt svarta regnmoln jagade varandra med solglimtar och blå himmel emellan. Riktigt maffigt ibland. En och annan regnbåge syntes också. Här ett exempel:

För några gånger sedan kommenterade jag en artikel i Svenskt Fiske om just flugfiske efter gädda härstädes. Jag fick en kommentar om den av han som det handlade om. Det gällde en formulering om att han i stort sett var helt ensam. Han menade att det var väldigt sällan han såg andra flugfiskare där (eller här) under sina fisketurer. Inte att han var helt ensam om den typen av fiske. Han ville också poängtera att han inte gjorde anspråk på att vara först med flugfiske efter gädda.

Och det är riktigt att under den tiden, kring år 2000 var det inte så många som höll på med det. Men visst fanns det några stycken.
Det beror även på lite vilken tid mer exakt man avser. Jag tycker flugfisket efter gädda beskriver en Gauss-kurva. Det vill säga det började någon gång i slutet av 70-talet - början på 80-talet, ökade försiktigt och nådde en topp tja, sådär kring 2005-2010 kanske, för att därefter plana ut. Samtidigt är det långa kuststräckor vi talar om här så det finns gott om plats.
Av artikeltexten att döma trodde jag att han började som flugfiskare men sedan mest övergick till spinnfiske. Men han har hela tiden sysslat med både flug- och spinnfiske vill han poängtera. Med flugfiske som preferens.

Jag blir lite nostalgisk när jag tänker tillbaka på den tiden. Även jag träffade på andra gäddflugfiskare. Men, får jag erkänna, var jag på väg till ett fiskeställe och upptäckte någon annan som var utvadad där, vände jag och gick därifrån och letade upp ett annat ställe. Men visst har jag träffat, pratat och utväxlat erfarenheter med andra genom åren.
Tidiga pionjärer var pikehunters från Bromölla. Vi hade en hel del mailkontakt. Han var lite före mig med att föra ut gäddflugfisket på internet. Det var stort på den tiden! Vi träffades aldrig även om det var nära en gång. Men andra träffade jag och en del visade jag hur jag brukade göra och vilken typ av gäddfluga jag använde.
Jag har gått tillbaka till gamla minnesanteckningar och fångststatistik från tiden innan det hamnade på internet och (åter)upptäckte både att det dröjde innan jag på allvar började vada och att det var ganska ofta jag hade med mig andra ute i båten för att både visa och bevisa hur bra och givande det var med flugfiske efter gädda.

När det var som mest populärt vallfärdade massvis med folk hit. Det kom flera från Danmark, Skåne och även andra länder och platser. Så kom avmattningen (som jag tolkar det) i ungefär samma veva som teknikfisket ökade. Och då menar jag spinnfisket i alltmer digitalt utrustade specialfiskebåtar. Med sina alltmer bättre och tydligare fishfinders, utrustade med en jätteutombordare och en liten Minn-Kota. Gärna på släpkärra från hela landet och alltmer tävlingsfiskare. Och på den vägen är det. Tydligen fortfarande (se nedan).
Nu är jag åter så gott som ensam med gäddflugfisket här omkring. Det kan gå år mellan jag får syn på någon flugspösvingare. Men som sagt, det är fortfarande lika stora områden  här även om gäddförekomsten minskat.

Moving on:

Idag körde jag åt det dåliga eller sämre hållet. Tänkte att det hade bättrat sig. Men det hade det inte. Visst, lite bättre har det blivit för jag gick ju inte bom. Men fick heller inga stora. Eller många. Inte ens en trekilos. Men en bra gäddbild fick jag:

Den här gäddan behövde jag inte ens ta i. Det var bara att med tumgreppet lossa kroken och så var det klart. Lite slarvigt räknat låg min få-upp-procent på cirka 50.

Att det inte var bättre vill jag ju gärna skylla på ett par saker men jag tror jag blir ett offer för mina egna fördomar då. Nämligen att jag lite till min förvåning råkade få veta att det nyligen gått av stapeln hela TVÅ fisketävlingar här. Jag menar, det brukar ju stå både i lokala media och även på FishEco i god tid så man kan anmäla sig. Eller som i mitt fall, noga undvika att köra ner till kusten då. Tydligen både Blekinge Gäddfestival och den i mitt tycke, urlöjliga 24-timmars gäddfisketävlingen.  Det var rena turen att jag slapp förarga mig över att råka hamna mitt i det tävlingsinfernot.

Jag fick förresten ytterligare en bra gäddbild:

Jag antar att gäddflugfisket inte är helt dött av döma att det finns så mycket gäddflugfiskerelaterat att köpa. Visst finns det väl flera som fortfarande håller på men en nätsökning gav väl ungefär lika få napp som dagens fiske. Alltså från privatpersonr som skriver om det. En del hade sista inlägget just kring 2015-2016. Men jag vet ju det finns några gäddflugfiskare i Småland och jag antar att Bauer fortfarande håller på. Och säkert många andra också i andra delar av landet för den delen.

Fiskejournal 2020
2020-10-07 Gädda Det sämre hållet 0,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Växlande o frisk S 08:30 Nej
2020-10-07 Gädda Det sämre hållet 2 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Växlande o frisk S 09:15 Nej
2020-10-07 Gädda Det sämre hållet 1,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Växlande o frisk S 09:30 Nej
2020-10-07 Gädda Det sämre hållet 2 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Växlande o frisk S 10:15 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)