Regn tidigt på morgonen men sedan mulet och upphåll. Hård syd-sydvästlig vind; kulingstyrka.

Ganska mycket lågvatten.

20-11-02

Måndag

En gädda

Just det, idag var det en gädda som fördärvade lite för mig. I annat fall hade jag inte behövt skriva det här dagboksbladet. Och ingen hade heller behövt läsa det. Med tanke på förra gångens fiske körde jag iväg till ett ställe där det länge varit dåligt fiske. Enligt min bedömning försämrades fisket i Ronnebyfjärden långt innan det blev dåligt här kring staun.
Väl att märka är det bara en, i och för sig ganska lång sträcka jag brukar befiska när jag är där. Fast ett par gånger om året brukar jag ändå köra dit för att se om det blivit bättre. Idag var det perfekt väder där också. Alltså mulet och regn (i alla fall tidigare på morgonen) och hård syd-sydvästlig vind.

Men icke. Inte ett napp; inte ett spår av fisk. Okej, nu nöjde jag mig bara med den första delsträckan, så att säga. Jag är fullt medveten om att det är skillnad på väder och klimat men när var det 14-15 grader i november sist så det minsta man rörde sig blev man svettig? Så jag avbröt fisket lite i förtid. Det skulle helt enkelt bli på tok för varmt att gå tillbaka till bilen om jag fortsatte! Ändå var jag relativt lätt klädd.

Tyckte därför jag kunde stanna till på vägen hem och göra några kast. Valde en kort sträcka där det var lä. Först fick jag en halvkilosgädda och det var ju lite kul att känna det ryckte i spöt. Och slippa gå helt bom. Men ingenting att skriva hem om, så att säga. I de lägena kan jag ägna några ord om ett mer eller mindre misslyckat fiske några dagar tidigare vid nästa, lite mer officiella dagboksblad.

Men så suck... Då högg ju den här:

En riktigt "flott" gädda som jag utan tvekan bokade till 4 kilo.

Förr om åren brukade jag ta som jag kallade dem; gädd-selfies när jag fick lite större gäddor men jag har slutat att ens ta med mig den lilla tripoden. Trots att jag fiskade i lä, krusades vattnet av småvågor så det blev inga bättre bilder än den här. Att jag skulle få den på just det stället var ungefär lika roligt som oväntat.

En annonstext på FishEco fångade min blick. Fast förmodligen inte av den anledningen som annonsören hoppades på. Jag kopierar:

"Lägg mindre tid på att leta och mer tid på att fiska med Garmins nya GT56/36-givare! Garmin presenterar idag GT56 och GT36, som är våra allra senaste givare. De erbjuder Ultra High-Definition (UHD) ClearVü och SideVü skanningekolod med 20% bättre räckvidd och tre frekvenser för att ge förbättrad skärpa och ge dig bättre förutsättningar till goda prestationer då du fiskar."

Låt mig extrapolera den rådande trenden som annonsen är ett bra uttryck för. Om tja... Ett , tre, eller kanske fem år kommer den ivrige gäddfiskaren skicka ut sin drönare över vattnet. Raskt scannar den av det tilltänkta fiskeområdet. Rätt som det är piper det till och en punkt sparas ner, där det står en gädda. Så håller det på en stund och efter en halvtimme ungefär, programmerar man båten att styra dit och i god tid innan en markering nalkas, stannar båten. Med ledning av den svävande drönaren kan den skicklige gäddifskaren hysta dit sitt bete och med lite tur hugger gäddan. Så fortsätter båten sick-sacka mellan de olika markeringerna. Ställena där de mindre gäddorna står hoppas med fördel över. Självklart får man längd och uppskattad vikt som en bonus. På det viset sparar man massvis med tid i och med man slipper det tidsödande och tråkiga letandet efter fisken.

Efter ytterligare några år kan man även få sin spinnrulle monterad på drönaren och den sänker själv ner betet direkt till gäddan. Och så vinschar drönaren upp gäddan helt och hållet själv också och på det viset sparar man ännu mer tid. Och pengar, för båt behövs inte. Man kan sitta bekvämt på en stol på en brygga och styra. Dröneren kommer in med gäddan och så är det bara att hålla upp gäddan så tar drönaren en bild och så släpper man bara tillbaka fisken.
Antalet fisketävlningar fortsätter att öka. Vid den här tiden är det cirka 3-4 i veckan, överallt, året om. Må bästa drönare vinna!

Fiskejournal 2020
2020-11-02 Gädda 0,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SSV 10:30 Nej
2020-11-02 Gädda 4 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Mulet o frisk SSV 11:00 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)