Mulet och milt på morgonen. Det klarnade långsamt upp under förmiddagen. Ökande väst-sydvästlig vind.

Vattenståndet nog lite under det normala.

21-03-30

Pysseltips

Fy fan för läckande vadare!

Jag tror att det här är fjärde eller möjligtvis femte året med de aktuella vadarna. Neopren. Alla vadare jag har haft har förr eller senare börjat läcka. Många redan efter ett eller två år. Ofta har det börjat så smått med att det knappt märkbart har börjat sippra in, gärna kring grenen för där är det tätt med sömmar. Det är just sömmarna som är den svaga punkten. Det brukar jag bekämpa genom att gnida in dem med Liquisol eller liknande. Därefter kommer själva stöveln. Också där skarvarna eller sömmarna. Tror det bara är en gång det skett genom yttre våld; för en massa år sedan. Det var ett staket ut i vattnet med taggtråd. Jag kom för nära och gick in i taggtråden och vattnet bara forsade in.

Idag kände jag det redan efter någon kvart att det långsamt blev kallare i vänsterfoten. Men för så lite gav jag förstås inte upp. Jag befann mig på ett bra ställe under gynnsamma förhållanden. Dessutom var det långt till bilen. Jag försöker alltid positionera mig så att jag så att säga fiskar mig mot bilen. Alltså att jag går en lång sträcka från parkeringen och börjar längst bort.

Själva fisket var väl så där.  Men fick en fet och fin tre-och-en-halva. En lugn, sävlig typ som ville bli befriad från kroken så fort som möjligt:

Men siturtionen blev bara värre och värre. Mer och mer vatten trängde in och till sist så kluckade det rejält när jag gick. Till sist tvingades jag ge upp och gick snyftande tillbaka till bilen. Jag som skulle pröva flera ställen!
Okej, att jag snyftade var en överdrift men en hel del inre svärande blev det. Så fort jag dragit av mig vadarna med viss möda, undersökte jag stöveln noga. Klämde och vred på den för att se om jag kunde upptäcka vilken söm som gett med sig. Hittade ingen.

Då återstod bara det lite jobbiga vattenprovet. Man riggar upp vadarna på något sätt och så häller man vatten i det vadarben det gäller. Stöveln måste vara helt torr då så man ser var vattnet rinner ut. Jo, från en söm sipprade vatten ut och jag märkte stället med tuschpenna. Därefter vände jag vadarna upp och ner för att vattnet skulle rinna ut och vadarna torka:

Då är det väl dags att köpa nya för när det väl börjat så bara fortsätter det, är min erfarenhet. Och så är det de idiotiska filtsulorna. De brukar lossna redan efter första året. Lite i sänder och och hur man än försöker limma fast dem hjälper det inte. Och utan filtsulor blir det glatt värre.

Undersökte marknaden på nätet. Märkligt; neoprenvadare fanns knappt att få tag på. Bara någon enstaka firma av de som jag brukar handla från, hade någon enstaka. Och nu var påsken på ingång också. Men så finns det ju "Karlskrona Båt & Fiske" här. En snabb titt gav vid handen att de skulle ha ABU neopren.
Så jag in dit och frågade.
Nä, de fanns inte. Slut hos leverantören, fick jag till svar. Då köpte jag ett set andasvadare med kängor. Tala om impulsköp. För jag har fördomar mot den sorten. Just att man måste ta på sig kängor. Jobbigt. Jag testade ett par för tja... 20 år sedan...? Dels började de läcka nästan genast och så skulle man ha sockor både utanpå och innanpå. När man vadar virvlar man upp sand och dy. När man sedan stannar, sjunker de partiklarna ner och in i kängorna. Därför skulle man ha sockor utanpå för annars skulle sandkornen skava sönder neoprensockan. Efteråt fick man spola av kängorna och skölja av sockorna. Jobbigt. Nu finns det, tror jag, liksom damasker man ska dra på för att undvika det. Jobbigt.
Javisst ja, jag har även haft ett par andasvadare med neoprenstövlar. För hyfsat pris. De var bra. Så länge de höll. Jag hade gärna fortsatt med sådana men även de försvann från marknaden. Med ett undantag; en sort som kostar cirka 10 000:-. Hade man bara vetat att de höll tre gånger så länge som de billigare, hade jag möjligtvis slagit till men det betvivlar jag.

Nå, jag har smetat på gummilim i sömmen ett par gånger och ska nog testa det om det håller innan jag prövar mina andasvadare.

Nu över till något helt annat.

Här ett tips till de som håller på att filma sitt fiske. På den tiden jag höll på med det gjorde jag den här konstruktionen. En närapå schenial uppfinning:

På en avsågad skollinjal fäste jag en adapter där man kan skruva fast en kamera. Jag har glömt varifrån jag fick själva skruvmojängen men den passar alla kameror. När man får hugg på en fisk man vill filma, slår man på kameran och biter tag om linjaldelen. Man behåller den mellan tänderna när man har bägge händerna upptagna med spö och rulle men så fort man får en hand ledig, greppar man kameran med den och kan då filma omgivningen, sig själv eller komma fisken nära. När man sedan behöver veva in, stoppar man tillbaka konstruktionen i munnen igen. Det funkar faktiskt jättebra. De gamla skollinalerna i trä bjuder på ett bra tuggmotstånd och det går bra att andas. Som gammal flitig Doom-spelare ville jag ha både bilder och film i FPS-perspektiv nämligen.

Fast nu tror jag det finns pannbandskameror och liknande. En del poliser är numer utrustade med sådana och de sitter någonstans på bröstet, tror jag. Men åtminstone i USA har de tyvärr en tendens att plötsligt sluta fungera under själva skottlossningen. Eller att batteriet tog slut precis innan bråket började. Ett tips som förmodligen inte alls skulle uppskattas av den oftast skjutglada USA-polisen är att fästa en liten minikamera på deras tjänstevapen. Så fort de drog det skulle kameran börja spela in. Filma det vapnet siktar på. Tror det lätt skulle kunna ordnas rent tekniskt med dagens pyttesmå kameror.

Fiskejournal 2021
2021-03-30 Gädda Det första och enda stället 1,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Soldis o frisk SV 08:45 Nej
2021-03-30 Gädda Det första och enda stället 3,5 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Soldis o frisk SV 09:30 Nej
2021-03-30 Gädda Det första och enda stället 1 Zilverzara Nej Ja Vision Onki AFTM 3 Flytlina Soldis o frisk SV 09:40 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)