Tidigare: än högvatten, än lågvatten och så högvatten igen.
Idag först nära nog normalt men ganska snabbt instättande högvatten.

Mest mulet med några solglimtar och lite duggregn vid middagstid. Ganska frisk väst-nordvästlig vind.

21-11-24

Oväntat

Hm... När man kritiserar andras sajter bör man först se till att man sköter sina egna, som ett gammalt ordstäv lyder. Ändå trodde jag det för sist städade jag upp på min startsida. Tog väck en del gamla länkar som inte har funkat i åratal. De gick till filmer jag lagt på youtube bland annat. Jag har inte kollat upp vad som hänt med dem där men tror inte det är något att bry sig om.
När det var klart la jag glad i hågen ut det förra dagboksbladet. Och gjorde misstaget att inte gå in och kolla efteråt att allt kommit med.

Det gjorde jag idag och upptäckte till min stora irritation att en bild inte var på plats. Typiskt nog den där texten löd att den här bilden nog var en av mina allra bästa. Lite pinsamt...
Men nu har jag lagt dit den och även kollat att den ligger kvar. Jag tror det berodde på att mitt internet ibland lägger av och så kommer det tillbaka oftast snabbt. Trots att jag nu har bredband sedan några månader.

Över till dagens fiske där det enligt rubriken något oväntat inträffade. Nämligen att de tre fina gäddor jag fick, hittade jag på ett helt oväntat ställe. Jag var på väg ut mot en udde i lä och då brukar jag gena över en ganska bred grundflade. Vid lågvatten går man nästan torrskodd där och vid normalt ungefär med vatten upp till knäna. Okej, det är lite växlande djup här och där och vid högvatten går det gärna in gäddor och ställer sig där. Därför brukar jag repa ut lite lina och kasta då och då under tiden mest för att fördriva tiden för det är ganska jobbigt att vada så pass långt.

Till min stora förvåning såg och kände jag en gädda som högg men missade. Ett par kast senare fick jag den första. Fet och fin på cirka 2,5 kg. Det är klart; då skärper man till sig ordentligt och börjar fiska noga och ser till att man inte skrämmer iväg dem. Vattnet var ju bara lite över knädjupt där de stod! Och mycket var ren sandbotten till råga på allt.

Strax därefter fick jag en riktig (i min värld) trofégädda:

Fantastiskt, tyckte jag, dagen redan räddad och ändå hade jag inte ens kommit fram till det första fiskestället. Som var den där udden i lä. Där jag förväntade mig flera gäddkontakter. Men som uteblev helt. Men jag märkte tydligt hur vattnet steg och kring den udden är det bäst vid låg- eller normalvattenstånd.

Jaha, vad vill jag visa med den här, lite svårtydbara bilden:

Jo, helt enkelt min pålimmade handduksupphängare. Perfekt att hänga upp slingor av löslinan på. Just den modellen är sällsynt. Är jag på något större varuhus eller liknande brukar jag söka upp avdelningen för badrumsgrejer och kolla men än har jag inte hittat några av just den sorten. Jag har bara två och de flyttar jag från den utslitna vadaren till den nya.

När jag fiskat färdigt kring den där udden och skulle vada tillbaka var jag förstås inte dummare än att jag verkligen kammade av den där grundområdet lika försiktigt som noggrant. Och minsann om inte en ännu lite större gädda tog flugan. Så roligt!

Jag bokade den till 4,5 kilo och visst funderade jag på att ta fram vågen. Även den här var väldigt tjock och fet och kändes ordentligt tung. Senare kom jag på att hur vore det med en stor nätkasse...?
Som man kan lägga gäddan i och fästa vågens krok i de bägge handtagen. Finns det kanske till och med sådana direkt framtagna till att väga fisk i? Då hade jag kunnat väga fler gäddor med gott samvete. Mina andasvadare kom ju i en nätkasse drog jag mig också till minnes och när jag kom hem, letade jag upp den men den var tyvärr för liten.

När den här udden med omnejd var färdigfiskad gick jag tillbaka till bilen och körde inåt land. Testade en liten vik i lä men då hade vattnet stigit så pass mycket att det blev lite för djupt för mig. Det enda som hände var att jag såg en liten gädda väldigt tveksamt följde efter flugan men stannade.

Men jag kände mig väldigt nöjd över min fiskedag ändå.

Nu har jag kollat runt lite efter nätkassar och det finns faktiskt sådana att köpa. Fast den jag såg tyckte jag var lite för stor och klumpig. Passar nog bättre i en båt. Kom även på att man kanske kunde ta loss själva nätet från en håv och använda det...? Mer forskning behövs...

Fiskejournal 2021
2021-11-24 Gädda Utomskärs 2,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mest mulet o frisk V 09:15 Nej
2021-11-24 Gädda Utomskärs 4 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mest mulet o frisk V 09:25 Nej
2021-11-24 Gädda Utomskärs 4,5 Zilverzara Nej Ja Guideline EXP4 AFTM 3 Flytlina Mest mulet o frisk V 10:40 Nej

Praeteria censio Contentio piscatori esse delendam (kökslatin fritt efter Cato d. ä.)